Kinesisk medicin/akupunktur siden 1982
Egen klinik siden 1998
Registreret Alternativ Behandler (RAB)
i akupunktur
Ægte kinesiske behandling...

Sugekopping
Moxa

Sygdom

Pris
Tilskud

Om mig

Artikel/avis
1. Hyppig og ringe vandladning
2. Ondt i fødder

Omtale om akupunktur fra avis, mv.

1. Hyppig og ringe vandladning

08-04-2010

1. Prolog

Denne artikel er ikke en reklame for behandling af noget bestemt sygdom. Det er blot et akademisk forsøg at forklare, hvordan man bruger den kinesiske akupunktur teori/lægekunst i praksis.

2. Beskrivelse af symptomet

Patienten har haft problemer i 10 år med hyppig (nogle gange hver time) og ringe vandladning i lang tid. Har ikke prostata cancer eller forstørret prostata.

3. Diagnose

Mand, almindelige af bygning, 47 år. Tungen er lidt bleg. Lidt svagt pulsslag. Blodtryk: 110/78 mmHg.

Patienten fortalte, at han altid følte sig kold, fik kolde fødder, selvom temperaturen på huden er normal. Havde hovedpine, svimmelhed og tinnitus. Tynd afføring 1-3 gange om dagen.

4. Analyse

Nyren styrer Vandet. Underskud af Nyre Yang kan være årsag til, at man har hyppig og ringe vandladning i lang tid. Det er også derfor, at man altid føler sig kold og får kolde fødder.

At man har tynd afføring 1-3 gange om dagen betyder, at der opstår underskud af Milt Yang.

5. Differentiering af Otte Principper

Inde, svaghed, kulde, og Yin.

6. Differentiering af Zang and Fu

Sygen findes hos Nyren og Milten. Der mangler Yang i både Nyren og Milten, som derfor ikke kan yde normal Qi forvandling.

7. Behandlingsforlag

Styrke Nyren og forfriske Milten, forstærke Qi og Yang, og forfriske Qi forvandling.

8. Punktvalg

Hoved punkter er: RN12, RN6, SJ6, ST36, og KI3. Man skal overveje disse punkter og supplere eventuel med noget andet punkt ifølge dagens diagnose.

Både RN12 og RN6 tilfører Conception Vessel, som kan styrke Midte og Maven, forstærke Yang Qi. SJ6 tilfører De Tre Jiao, som kan forfriske Qi forvandling. ST36 er et godt punkt for at styrke Nyren og forfriske Milten. KI3 er et godt punkt for at styrke Nyren og forfriske Qi.

Akupunktur Wang (Aarhus)
Silkeborgvej 508
8220 Brabrand, Aarhus
Tlf. 8618 0878
CVR: 20739371

Mandag-Fredag: kl. 09.00-16:30
Det er muligt at tilbyde behandling uden for normal åbningstid.